Annelerin Narsistik Kişilik Özellikleri ile Çocukların Sosyal Yetkinlik ve Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Abstract
Narsizm, çok eski bir tarihsel geçmişe dayanırken, günümüzde de halen hakkında araştırılmalar yürütülen bir konu olarak lüteratürde bir kişilik özelliği olarak ele alınmaktadır. Adderholt ve Golberg ailenin çocuğa yönelik davranışlarının, sosyal çevrenin, medya yüklemesinin ve çocuğun kendisine aldığı rol modellerin etkisiyle mükemmeliyetçilik algısının çocuğa küçük yaşlardan itibaren aşılandığını söylemektedirler. Bahsedilen bu niteliklere sahip olan ebeveynlerin çocuklarında da bu yönde değişik sosyal ve duygusal gelişimler olduğu gözlemlenmektedir. Çocuklarda oluşan mükemmeliyetçilik algısının, narsistik kişilik özelliklerine sahip olan ebeveynler tarafından aktarıldığı düşünülmektedir. Çocuk, sosyal ve duygusal gelişimi doğrultusunda aktarılan bu düşünce ve davranışların etkisini hayatı boyunca taşımakta ve ileriki yaşlarında da bu nitelikleri davranışlarına yansıtmaktadır. Düşük sosyal yetkinliğe sahip olan bireyler, hayatları boyunca engellere takılmamak adına birçok şeyden vazgeçtikleri görülmektedir. AMAÇ: Bu araştırmanın amacı, annelerin narsistik kişilik özellikleri ile çocukların sosyal yetkinlik ve davranış problemleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Ayrıca sosyo-demografik değişkenlerin bu faktörle ilişkisine bakılacaktır. YÖNTEM: Bu araştırma ilişkisel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Araştırma örneklemini İstanbul ilinde yaşayan 300 anne ve onların okul öncesi döneminde bulunan 300 çocuğu oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve kişisel bilgi formu, Narsistik Kişilik, Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği (SYDD)" kullanılmıştır. BULGULAR: Annelerin Üstünlük, Teşhircilik, Otorite, Hak İddia Etme, Kendine Yeterlilik ve Sömürücülük kişilik boyutu artıkça, çocuklarda sosyal yetkinlik azalırken, kızgınlık-saldırganlık ve anksiyete-içedönüklük artmaktadır. Örneklem grubu olan çocukların yaşına göre Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirmesi puanının da anlamlı farklılık görülmektedir. While narcissism is based on a very old historical background, it is still considered as a personality trait that is now taking place in literature. Adderholt and Golberg say that the child's perceptions of perfectionism are influenced from a young age by the influence of the family's child behavior, the social environment, the media loading and the role models that the child takes on him. It is observed that parents who have these qualifications have different social and emotional development in their children. It is thought that the perception of perfectionism in children is transferred by parents who have narcissistic personality traits. The child carries the effects of these thoughts and behaviors conveyed in the direction of his social and emotional development throughout his life and reflects these qualities to his behaviors in his later years. Individuals with low social competence seem to have given up on many things in order to avoid obstacles. Aim: The aim of this study was to determine the relationship between the narcissistic personality structure levels of mothers and their social competence and behavior problems. In addition, the relationship between socio-demographic variables and this factor will be examined. Method: This research was designed as a relational survey model. The research sample consists of 300 mothers living in Istanbul and 300 children in their pre-school period. Personal information form, Narcissistic Personality and Social Competence and Behavior Rating Scale (SYDD) was prepared by the researcher. Results: This research was designed as a relational survey model. The research sample consists of 300 mothers living in Istanbul and 300 children in their pre-school period. Personal information form, Narcissistic Personality and Social Competence and Behavior Rating Scale (SYDD) was prepared by the researcher.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: