Üretim İşletmelerinde Maddi Duran Varlıkların (TMS16) ve Vergi Usul Kanunu Kapsamında Değerlemesi
Abstract
Uluslararası ekonomik ve ticari ilişkilerinde finansal tablolarda standartın sağlanması amacıyla Uluslararası Finansal Raporlama Standartları(UMS) ile uyumlu Türkiye Muhasebe Standartlarını(TMS) 2005 yılında uygulamaya konulmuştur Maddi Duran Varlıklar ile ilgili olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi mevzuatımızda geniş düzenlemeler de mevcuttur. Çalışamızın amacı; işletmelerde varolan Maddi Duran Varlıkların değerlemesi ile ilgili olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile Türkiye Muhasebe Standartdı 16 yer alan düzenlemeler arasında mevcut farklıların üretim işletmelerinin Finansal Tablolar üzerindeki olumlu/olumsuz etkileri belirlenerek bu farklılıkların giderilebilmesi için önerilerde bulunmaktır. Standartların temel amacı; uygulama birliği sağlamak ve bu yolla da düzenlenen dönem sonu Mali Tablolar'ın aynı kriterlere göre düzenlenmesini ve dolayısıyla üçüncü şahıslar ile yatırımcılar nezdinde aynı kriterlere göre objektif olarak değerlendirilmesini sağlamaktır. Gerek TMS 16 gerekse de 213 sayılı V.U.K'da yer alan düzenlemelere göre Maddi Duran Varlıkları değelemesi Finansal Tablolarda farklı sonuçlar olarak yer alacaktır. Kullanıcılara amacılarına göre bilgi sunan Finansal Tablolar yanıltıcı olabilecektir. Diğer yandan Muhasebe Standartlarının uygulanmasıda zorunlu olduğu düşünüldüğünde uygulayıcaların hangi düzenlemeyi esas alacakaları uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. Özellikle verginin tespit edilmesine etki eden faklılıkların giderilmesi gerek Devlet gerekse de işletmeler açısından önemi büyüktür. Çalışmamızda mevcut mevzuatlarda Maddi Duran Varlıklarla ilgili değerleme esaslarını ortaya konulacak özellikle üretim işletmelerinde farklılıkların etkisine yer verilecek, değerleme farklılıkları bir uygulama ile tespit edilmeye çalışılacaktır. Anahtar sözcükler; Türkiye Muhasebe Standartları, Maddi Duran Varlıklar, Varlıklarda Değer Düşüklüğü ve Artışı International Financial Reporting Standards in order to ensure standards in the financial statements in international economic and trade relations (IAS) compliant with Turkey Accounting Standards (IAS) have been implemented in 2005 in relation to Tangible Assets 213 on Tax Procedure Law and extensive regulation in our other tax legislation are also available. The aim of our study; With regard to the valuation of existing tangible fixed assets in operation 213 on Tax Procedure Law with Turkey accounting standard on 16 the arrangements between positive on the financial statements of the company production of the existing different / determining the negative effects and make suggestions in order to resolve these differences The main purpose of .Standart; ensure unity of administration and thus the regulation period last held in accordance with the Financial Statements, the same criteria and thus is to provide investors with any third party before the same criteria to assess objectively. IAS 16 Tax Procedural Code No. 213 as well as the need for tangible assets in accordance with the regulations will be Degel routing are different results in the financial statements. Providing information to users according to their purpose financial statements may be misleading On the other hand the implementing regulation which is considered to be mandatory basis receivable of the Accounting Standards need to be harmonized. Especially affecting the detection of tax required to eliminate the differences in terms of importance in both state enterprises are large. In our study, the valuation will be set forth in the current legislation, especially concerning tangible assets will be included to the effect of differences in manufacturing enterprises, it will try to identify differences in valuation practice. Key Words: Turkey accounting standards, Plant, equipmentassets, entities in the value of inventories andentities in the valueincrease.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]