Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorbalık ve Akran Zorbalığı Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma ve Örgütsel Güven Algılarına Etkilerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği
Abstract
Bu tez çalışmasında ortaokul öğrencilerinin siber zorbalık ve akran zorbalık eğilimlerinin, örgütsel yabancılaşma ve örgütsel güven üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında ortaya çıkacak sonuçların, Millî Eğitim Bakanlığının ileriye dönük hedeflerinde, bu konularla ilgili alacağı tedbirlerde yol gösterici olması amaçlanmıştır. Araştırma, genel tarama modelinde bir çalışmadır. 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle ilçelerinde öğrenim gören 383 ortaokul öğrencisi, bu araştırmanın örneklemi oluşturmaktadır. Çalışmada, "Siber Zorbalık", "Akran Zorbalık", "Örgütsel Güven" ve Örgütsel Yabancılaşma" ölçekleri kullanılmıştır. Çalışmada ölçek puanlarının ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı değişken olan puanların bağımsız değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi ile analiz edilmiştir. Ölçek puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız gruplar t ve ANOVA testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemesinden elde edilen bulgular alanyazın taramasıyla elde edilen bulgular ile karşılaştırılarak sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmada; öğrencilerin akran zorbalığı eğilimleri ile siber zorbalık eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Siber zorbalık puanı ile akran zorbalığı, anlamsızlık puanları arasında pozitif, örgütsel güveni puanı ile negatif yönlü çok zayıf bir ilişki, güçsüzlük, kuralsızlık puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Akran zorbalık puanları arasında orta kuvvetli pozitif bir ilişki, örgütsel güven puanı arasında negatif yönlü çok zayıf bir ilişki, sosyal uzaklık puanı arasında pozitif yönlü çok zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Örgütsel güven puanı ile anlamsızlık, güçsüzlük, kuralsızlık puanları arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki, sosyal uzaklık puanı ile arasında orta kuvvetli negatif bir ilişki bulunmaktadır. Bu çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki doğrudan etkisini sorgulamaya dönük araştırmalar desenlenebilir. Okul yönetimi Millî Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yaparak sınıf içerisindeki öğretim uygulamalarına dahil olmasını engelleyen nedenlerin derinlemesine analizi için nitel bir çalışma yürütülebilir. Okul şartlarına göre öğrencilerin kendilerini ifade edebilecekleri etkinler düzenlenerek, okula güvenleri artırılabilir. Bu bağlamda örgüte karşı yabancılaşmanın önüne geçilebilir ve örgüte olan güven arttırılabilir. In this thesis, middle school students' the effects of cyberbullying and peer bullying tendencies on organizational alienation and organizational trust investigated. It is aimed that the results of this research will guide the forward-looking targets of the Ministry of National Education in the measures to be taken regarding these issues. The research is a study in the general screening model. 383 students from middle-secondary schools located in Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle districts of Ankara paticipated the research in 2017-2018 education year. In the study, "Cyber Bullying",Peer Bullying ",Organizational Trust" and Organizational Alienation " scales were used. In the study, the relationship of scale scores with pearson correlation test, the dependent variables are affect by independent variables were analyzed by regression test. The difference between the scale scores and demographic variables was analyzed by independent groups t and ANOVA tests. The results obtained from the statistical analysis of the data were presented and interpreted in relation with the data obtained from literature review. In the study; It was found that there was a statistically significant relationship between students' peer bullying tendencies and cyberbullying tendencies. There is a positive relationship between the scores of Peer bullying and cyber bullying and a very negative relationship between cyber bullying score and organizational trust score. There is a positive relationship between cyber bullying score and impotence, irregularity scores and a positive relationship with cyberbullying score between impotence and irregularity scores and a medium-strong positive relationship between peer bullying scores. There is a very weak negative relationship between peer bullying scores and organizational trust score and a very weak positive relationship between peer bullying scores and social distance points. There is a negative relationship between organizational trust score and impotence, irregularity scores and a medium strong negative relationship between the social distance score. In this context, researches can be designed to question the direct impact of these behavior states on student achievement. School management In cooperation with the Ministry of National Education, a qualitative study can be carried out for in-depth analysis of the reasons that prevent students from participating in teaching practices within the classroom. According to the school conditions, the school management can increase the confidence of the school by organizing the activities in which students can express themselves. In this context, alienation against the organization can be prevented and confidence in the organization can be increased.
Collections
- Doktora Tezleri [45]
The following license files are associated with this item: