İlk Okuma Yazma Öğrenmede Çocukların Yaşadıkları Güçlükler, Nedenleri ve Çözüm Önerileri: Nitel Bir Araştırma
Özet
Bu araştırma, ilk okuma ve yazma öğretiminde çocukların yaşadıkları problemleri ve çözümlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel/olgu bilim araştırma deseninde planlanıp 20 ilkokul birinci sınıf öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları dil birimleri, çocuk, program ve aile ile ilgili verilerin çözümlenmesine yöneliktir. Sonuç olarak ilk okuma yazma öğrenmede çocukların dil birimlerinin algılanmasına yönelik problemlerle, aile ve programdan kaynaklanan güçlüklerinin olduğu görülmüştür. Öğretmenler, birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma öğrenirken benzer sesleri hem okumada hem diktede karıştırdıklarını belirtmişlerdir. Okumada yazılışı benzer harfler (b-d, n-m vb.), diktede ise işitilebilirliği düşük ve söylenişi benzer olan sesler (n-l, s-z, ğ vb.) birbirine karıştırılmaktadır. Öğretmenlere göre, ilk okuma yazma öğrenirken çocukların en çok zorlandıkları süreç açık heceleri okuma ve yazma ile harf çatma sürecidir. Araştırma sonucunda ilk okuma yazma öğretiminde harf-ses sırasının gözden geçirilmesi, birinci sınıfa başlayacak çocukların hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi vb. önerilerde bulunulmuştur. This research was carried out in the initial reading and writing instruction in order to determine problems and solutions faced by children. The research is planned within the pattern of qualitative/science and was conducted with the participation of 20 first-class primary school teachers as patients. The findings reflect on the analysis of the data on language units, child, program and family. As a result, it is detected that the problems on the perception of childrens’ language units in initial reading and writing are related to the difficulties arising from family and program. The most difficult process at initial learning to read and write is children’s letter-sound collision process. Teachers stated that first grade students confuse similar sounds both at reading and dictating while learning initial literacy. At reading, similarly written letters (b-d, n-m, and etc.) and at dictation, similarly pronounced sounds with low audibility (n-l, s-z, ğ, and etc.) are confused with each other. According to the teachers, the most challenging process for students is to read open syllables and to join letters. As a result of the study, it is suggested to review the letter- sound order at initial literacy teaching, and to determine the readiness level for children to be first graders.
Cilt
3Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/1375Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: