Çocuklarda İnternet Bağımlılığı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki
Abstract
Araştırmada, ilköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca internet bağımlılığı ve düşük benlik saygısı ile öğrencilerin yaş, cinsiyet, aile gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi ve babanın eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılık gösterip göstermediğini incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili, Sultangazi ve Beylikdüzü ilçelerindeki özel okullarda eğitim-öğretim hayatlarına devam, 10-13 yaş aralığında, toplam 185 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Rosenberg Benlik Ölçeği ve İnternet Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada veri analiz tekniği olarak Pearson korelasyon katsayısı, nokta çift serili korelasyon kullanılmıştır. Veriler SPSS 15 programı ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, ilköğretim düzeyinde eğitim alan öğrencilerde internet bağımlılığı ile düşük benlik saygısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, ilköğretim düzeyindeki öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri arttıkça, benlik saygısı düzeylerinin düştüğü tespit edilmiştir. İlköğretim düzeyinde eğitim-öğretim gören öğrencilerde internet bağımlılığı ile cinsiyet, sınıf (yaş), ailenin gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi ve babanın eğitim düzeyi değişkenleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. İlköğretim düzeyinde eğitim gören öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında ilişki incelendiğinde; kız öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin erkek öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinden daha düşük olduğu tespit edilmiştir. İlköğretim düzeyinde eğitim gören öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile sınıf (yaş) değişkeni arasında ilişki incelendiğinde; sınıf düzeyi arttıkça benlik saygısı düzeyinin azaldığı görülmektedir. İlköğretim düzeyinde eğitim gören öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile ailenin gelir düzeyi arasındaki ilişki incelendiğinde; ailelerin gelir düzeyi yükseldikçe öğrencilerin benlik saygısı düzeyinin yükseldiği görülmüştür. İlköğretim düzeyinde eğitim gören öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile ebeveynlerinin eğitim düzeyi arasında ilişki incelendiğinde ise eğitim düzeyi yüksek ailelerin ilköğretimde okuyan öğrenilerin benlik saygısının daha düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. The study aims to investigate the relationship between Internet addiction and
self-esteem in primary and secondary school students. What is also investigated in
the research is that whether students’ age, gender, family income level, mother's
education level and father's education have an effect on their Internet addiction and
self-esteem. The study group of the research involves 99 boys and 86 girls studying
at private educational institutions in Sultangazi and Beylikdüzü districts of Istanbul
province.
Personal Information Form, the Rosenberg Self Esteem Scale and the Internet
Addiction Scale were used as data collection tools in the research. In the study,
Pearson correlation coefficient, and Point Biserial Correlation data analysis
techniques were used. The data were analyzed with SPSS 15. As a result of the study,
a statistically significant correlation was found between internet addiction and with low
self-esteem among primary and secondary school students.
Also it was found that, as the level of internet addiction increases, level of selfesteem decreases. There is no significant difference between students at primary and
secondary schools considering the variables such as internet addiction and gender,
class (age), family income level, maternal education level and father's education level.
When the relationship between self-esteem levels and gender variables of students
studying at primary and secondary schools is examined; girls’ self-esteem level is
lower than that of boys’. When the relationship between the self-esteem levels and
the class (age) variable of students studying at primary and secondary schools is
examined; as the class level increases, the level of self-esteem decreases. When the
relationship between students’ self-esteem levels and the level of family income is
examined; as families’ income level increases, so do students' self-esteem levels.
When the relationship between students’ self-esteem levels and their parents’
education level is examined, high-ranking families’ children can be said to have a
lower level of self-esteem.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ergenlerde problemli internet kullanımı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Ağca, Ece (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Araştırma ergenlerde problemli internet kullanımı ile ilgili özelliklerin, problemli internet kullanımı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelemesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmada ölçekler yardımıyla toplanan ... -
Nesnelerin İnterneti: Kapsamı, Gelecek Yönelimi ve İş Fırsatları
Tiftik, Canan; Bumin Doyduk, Hande Begüm (Türk Kooperatifçilik Kurumu, 2017)Yakın geçmişe bakıldığında internetin iş dünyasına yeni bir rekabet avantajı sağladığını görülmektedir. Günümüzde internet teknolojisi iş dünyasını kökünden değiştirebilecek bir güce sahiptir. Bu çalışma, akademik ... -
15-18 yaş çocuğu olan annelerin dijital ebeveynlik farkındalığı ve internet bağımlılığı düzeyi ile çocuğunun internet bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişki
Çelikbaş, Elif (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023)15-18 yaş aralığında çocuğu olan ve çalışan annelerin dijital ebeveynlik farkındalıkları ele alınarak internet bağımlılığı düzeyi ile çocuğunun internet bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişki incelendi. Ebeveynin internet ...