Ergenlerde İnternet Bağımlılığı, Sosyal Yeterlilik ve Kontrol Hissi İlişkisi
Abstract
Bu araştırma liseye giden ergenlerde internet bağımlılığı ile algılanan sosyal yeterlilik ve kontrol hissi arasındaki ilişkinin ölçülmesi amacıyla yapılmıştır. Örneklem grubunu lise eğitimine örgün olarak devam eden, 9,10,11 ve 12. sınıflarda eğitim gören, 14-19 yaş aralığında, 204 erkek ve 196 kız olmak üzere 400 öğrenciden oluşmakta olup bu örneklem grubu gönüllük esasına belirlenmiştir. Yapılan çalışmada veri toplama aracı olarak,"Kişisel Bilgi Formu", "Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu (YİBT-KF)", "Algılanan Sosyal Yetkinlik Ölçeği" ve "Kontrol Hissi Ölçeği"ni içeren anketler uygulanmıştır. Öğrencilerin demografik bilgilerini toplamak amacıyla "kişisel bilgi formu" hazırlanmış, bu bağlamda, öğrencilerin yaş, cinsiyet, sınıf, akademik başarı düzeyi, aile gelir durumu, anne-babanın öğrenciye karşı davranışı, anne-babadan ayrı yaşayıp yaşamadığı, günde kaç saat internet kullandığı, evinde/cepte internet bağlantısının olup olmadığı, düzenli olarak kaç sosyal medya hesabı kullandığı (sahip olduğu) ve internet kullanma süresi hakkındaki düşüncesinin sorulduğu toplam 11 soru sorulmuştur. Araştırma ile demografik değişkenlerin analizi dışında öğrencilerin; internet bağımlılık düzeyleri ile sosyal yeterlilik algı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, bu iki değişkenin birbirini etkilemediği, internet bağımlılık düzeyleri ile pozitif kontrol hissi arasında anlamlı, negatif yönde bir ilişki olduğu, kontrol hislerinin düşük olması internet bağımlılığını arttırdığı, sosyal yeterlilik algıları ile pozitif kontrol hisleri arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu,sosyal yeterlilik algıları ile kontrol hislerinin düşük olması arasında bir ilişki olmadığı, pozitif kontrol hissi ile negatif kontrol hissi arasında anlamlı, negatif yönde ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. This research is made to measure the relationship between the perceived social competence "by internet addiction" and the feeling of control. The sample group consists of 14-19 year-old 204 boys and 196 girls 204 to sum up who attend 9,10,11,12th grades and this sample group is gathered up on a volunteer basis. In the study as the tool for data collection 'The Personal Infromation Form 'Young Internet Addiction Test Short Form' 'The Perceived Social Competence Scale' and 'The Feeling Of Control' are used. To gather students' demographic information the 'personal information form' is prepared, within this context students' age, sex, class, speciality, academic success level, parents' income level, parents' attitude towads student, whether the student live with his/her parents, how many hours a day the student spend on internet, whether the student has internet at home/on the smartphone, how many social media accounts s/he uses, and the duration for internet use was asked "to sum up 11 questions". With the reseach excluding the analysis of the variations it is stated that; there isn't a meaningful relationship between internet addiction level and social competence perception level, that the two variable do not influence themselves, that there is a meaningful negative relationship between internet addiction level and positive control feeling and that the the less level of control feeling the more internet addiction, there is a meaningful relationship between social competence perception and positive control feelings, that there is no relationship between social competence perceptionand the low level of control feeling, there is a meaningful negative relationship between positive control feeling and negative control feeling.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: