Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Anksiyete Düzeyi ve Stresle Başa Çıkma Becerilerinin İncelenmesi
Abstract
Çalışma spor yapan lise öğrencilerinin benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerilerini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma ayrıca lise öğrencilerinin benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi, benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerisini farklı demografik değişkenler üzerinden de değerlendirmeyi hedef almaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul İli, Büyükçekmece İlçesinde 2017-2018 eğitim öğretim döneminde lise öğrenimine devam eden tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 200’ü spor yapan 450 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS 21 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Analizlere başlamadan önce veriler normal dağılım açısından incelenmiş ve iki değişken arasındaki farkın anlamlılığı için Mann Whitney-U Testi, ikiden fazla değişken arasındaki farkın anlamlılığı için Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenilirlik analizi yapılmış ve Cronbach Alpha’ları bulunmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri arasındaki ilişki Spearman Korelasyon ile test edilmiş ayrıca benlik saygısını en iyi yordayan anksiyete düzeyini ve stresle başa çıkma becerisini incelemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre spor yapma lise öğrencilerinde benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerisi üzerinde anlamlı ölçüde olumlu etkiye sahiptir. Benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerileri arasında anlamlı ilişki vardır. Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinde demografik özellikler benlik saygısında anlamlı farklılığa yol açmamaktadır. Demografik özellikler, anne eğitim durumu ve ailenin ortalama gelir seviyesi dışında anksiyete düzeyinde ve cinsiyet dışında stresle başa çıkma becerileri üzerinde anlamlı bir farklılığa yol açmamaktadır. Araştırmanın sonuçları tartışma bölümünde tartışılıp yorumlanmış, sonuç bölümünde bulgulara dayalı olarak araştırmacılara, ilgili kurumlara, eğitimcilere, ailelere yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine the self-esteem, anxiety level and coping skills of high school students engaged in sports. The study also aims to examine the relationship between high school students' self-esteem, anxiety level and coping with stress, self-esteem, anxiety level and ability to deal with stress through different demographic variables. The sample of the study consists of 450 students, 200 of whom were engaged in sports, who were selected by random sampling in 2017-2018 education year, in Büyükçekmece district of İstanbul. In this study, personal information form, Rosenberg self-esteem scale, state-trait anxiety inventory and stress coping style scale were used as data collection tools. The statistical analysis of the data was performed with SPSS 21 package program. Before the analysis, the data was analyzed for normal distribution and Mann Whitney U test was used for the significance of the difference between the two variables and Kruskal Wallis test was used for the significance of the difference between more than two variables. Reliability analysis of the scales used in the study was performed and Cronbach's Alphas were found. The relationship between the dependent variables of the study was tested with Spearman Correlation and regression analysis was performed to examine the level of anxiety which is the predictor of self-esteem and the ability to cope with stress. According to the results of the study, doing sports has a significant positive effect on high school students' self-esteem, anxiety level and ability to cope with stress. There is a significant relationship between self-esteem, anxiety level and ability to cope with stress. Demographic characteristics do not lead to significant differences in self-esteem among high school students who do sports and who do not. Demographic characteristics do not lead to a significant difference in anxiety level except from maternal educational status and family average income level and in coping with stress except fromgender differences. The results of the study were discussed and interpreted in the discussion section, and in the conclusion section, suggestions based on the findingswere made to the researchers, related institutions, educators and families.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: