Demographic Characteristics Affecting Service Demand in Private Health Institutions: Aesthetic Medical Centers Example
Abstract
The rapid and continuous developments and changes taking place in economic, technological, social, cultural structures in the globalizing world have caused significant structural changes in the centers serving in the Aesthetic Medicine Sector and by realizing new applications day by day, it has become a sector in demand which serves for happiness of people. In this study; primarily, the critical information of individuals visiting aesthetic medical centers for receiving service was determined. Then, according to this data, a questionnaire form was prepared to determine the competitors and objectives of aesthetic medical centers within the framework of specific criteria. Reliability tests of the questionnaire was carried out, and then it was applied to 600 people who were visiting various centers at different locations and having different customer profiles. Attention was paid to include different age, education and income groups to the survey conducted. The numerical values obtained were analyzed by SPSS package program. In this study examining and analyzing the profile of customers receiving service from aesthetic medical centers, according to the evaluation of the analysis results, services that are affected by sex, age and marital status among all the services provided in Aesthetic Medical Centers are wrinkles, skin problems, anti-aging treatments and aesthetic operations. These services are much more preferred by women in particular. In the comparison based on the age, the service receivers are mostly single customers at 40-60 age range. Also, a substantial increase in demand for services has been observed with the increasing income level. Keywords: Health, Aesthetics, Medical Centers, Customer Profile, Demographic Characteristics. Küreselleşen dünyada ekonomik, teknolojik, ,toplumsal, kültürel, yapılarda meydana gelen hızlı ve sürekli gelişme ve değişmeler, Estetik Tıp Sektöründe de hizmet veren merkezlerin yapılarında önemli değişimlerin yaşanmasına neden olmuş ve her geçen gün yeni uygulamaları hayata geçirerek kişilerin mutluluğuna hizmet eden ve aranılan bir sektör haline gelmiştir. Yapılan bu çalışmada; öncelikli olarak, estetik tıp merkezlerine hizmet almaya gelen bireylerin kritik bilgileri belirlenmiştir. Daha sonra bu veriler doğrultusunda, estetik tıp merkezlerin rakiplerini ve hedeflerini belirli kriterler ile belirleyecek bir anket formu hazırlanmıştır. Anketin güvenilirlik testleri yapılarak, değişik müşteri profili olan farklı lokasyonlarda bulunan merkezlere hizmet almaya gelen 600 kişiye uygulandı. Anketin farklı yaş, eğitim, income guruplarına uygulaması için çok titizlik gösterildi. Elde edilen sayısal veriler SPSS paket programıyla analiz edildi. Estetik Tıp Merkezlerinden hizmet alan müşteri profilinin incelenmesi ve analiz edildiği bu çalışma da; analiz sonuçları değerlendirildiğinde Estetik Tıp Merkezilerinde verilen tüm hizmetler içinde cinsiyet yaş ve medeni durumdan etkilenen hizmetler kırışıklık, skin Problems, antiaging, estetik operasyonlardır. Söz konusu hizmetler özellikle kadınlar tarafından çok daha fazla tercih edilmektedir. Yaşa göre yapılan karşılaştırmada hizmet alanların büyük kısmı 40-60 yaş arasında büyük oranda single müşterilerden oluşmaktadır. Ayrıca gelir arttıkça hizmet talebinde de büyük artış olduğu gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Sağlık, Estetik, Tıp Merkezleri, Müşteri Profili, Demografik Özellikler.
Volume
2Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: