Okulöncesi Eğitim Kurumu Müdürlerinin Yönetim Becerileri ile Etkileme Güçleri Arasındaki İlişkilerin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı okulöncesi eğitim kurumu müdürlerinin yönetim becerileri ile etkileme güçleri arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine dayalı olarak tespit edilmesidir. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ve Tuzla ilçesi sınırları içerisinde yer alan resmi ve özel okulöncesi eğitim kurumlarında (Bağımsız Anaokulları) görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise bu genel evren içinden basit tesadüfi örneklem alma yoluyla belirlenen 155 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Şekerci (2006) tarafından geliştirilen “Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Etkileme Ölçeği” ile Quast ve Hazucha (1992) tarafından geliştirilen "Yönetim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin okul müdürlerinin yönetim becerilerine ilişkin görüşleri cinsiyet, medeni durum, yaş, kıdem, öğrenim durumu değişkenlerine göre toplam ölçek ve hiçbir alt boyutta farklılaşmamaktadır. Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin yönetim becerileri öğretmenlerin okuldaki çalışma süresi, okul türü değişkenlerine göre farklılaşırken, cinsiyet, yaş, okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. Okul müdürünün öğretmeni etkileme düzeyi öğretmenlerin medeni durum, kıdem, öğrenim durumu, okul türlerine göre anlamlı ölçüde farklılaşmaktadır. Korelasyon analizi sonucunda yönetim becerileri ölçeği toplam puanları ve alt boyut puanları ile etkileme ölçeğinin yetki gücü alt boyutu arasında negatif yönde ilişki olduğu görülmüştür. Yönetim becerileri ölçeği puanları ile etkileme ölçeğinin alt boyutları olan uzmanlık gücü ve kişilik boyutları ile pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre yetki yönetim becerileri arttıkça yetki gücünün kullanımı azalmakta uzmanlık ve kişilik güçlerinin kullanımı da artmaktadır. Anahtar Kelimeler: Yönetim, Okul Yönetimi, Yönetim Becerileri, Etkileme, Etkileme Güçleri The main purpose of this study is to examine the relationships between the management skills and influencing powers of the preschool education institution managers according to the preschool teachers’ opinions. The population of the study consists of the teachers working in the public and private preschool education institutions (Independent Kindergartens), which are located within the boundaries of Pendik and Tuzla district of Istanbul, in the 2015-2016 academic year. The sample consists of 155 teachers, who were identified by simple random sampling from this general universe. In order to collect data, Principals' Influence Scale on Teachers developed by Şekerci (2006) and Management Skills Scale developed by Quast and Hazucha (1992) were used. According to research findings, teachers' views on the management skills of school principals do not differ according to gender, marital status, age, seniority, and educational status in the total scale and no sub-dimension. The management skills of school principals vary according to teachers' working time and type of school, but they do not differ according to gender, age and working time variables. The school principal's tactics to affect teachers differ significantly according to teachers' marital status, seniority, educational status and school types. As a result of the correlation analysis, it was observed that there was a negative relationship between the management skills scale total scores and sub-dimension scores, and the authority power sub-dimension of the influence scale. Significant positive relationship was found between the management skills scale scores and expertise and personality dimensions of the influence scale. Accordingly, as management skills increase the use of power of authority decreases and the use of expertise and personal powers increases. Keywords: Management, The School Administration, Management Skills, Influencing, Influence Powers
Volume
6Issue
1The following license files are associated with this item: