Mental Health Training Characteristics of Psychiatry and Psychology Professionals and Their Reliance on Training Schools in Turkey
Özet
In the study, we aimed to investigate the psychotherapy schools of psychiatrists and psychologists’
during their training and daily clinical practice and their confidence in different psychotherapy schools.
The sample of the study consists of 430 psychologists and psychiatrists reached. Surveys are prepared
by consultation with the accredited psychotherapy supervisors from different psychotherapy schools.
When comparing psychiatrists and psychologists, psychiatrists significantly attended more to cognitive-
behavioral (CBT), psychodynamic, sexual, group, and supportive therapy training (p<0.01), whereas
psychologists attended to Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) and family couple
therapy training (p<0.01). The most trusted psychotherapy school was CBT (4.58±1.11), while the
least trusted psychotherapy school was hypnosis (2.63±1.31). As the duration of psychotherapy training
increased, the confidence in that psychotherapy method increased (p<0.001). The current study has
shown that psychotherapy practitioners do not have a homogeneous distribution of their psychotherapy
training, and these differences reduce their level of confidence in other psychotherapy approaches. Bu çalışmada Türkiye örnekleminde psikoterapi hizmeti veren hekim ve psikologların ruh sağlığı
eğitimlerindeki ve uygulamalarındaki terapi ekollerini ve bu ekollere güven düzeylerini karşılaştırmalı
olarak incelemeyi amaçlandı. Çalışmanın örneklemi toplam 430 psikolog ve psikiyatristten oluşmaktadır.
Katılımcılara Türkiye’de akredite psikoterapi eğitmeni olarak görev yapan eğitmenlere danışılarak hazırlanan
anket uygulanmıştır. Tıp ve psikoloji kökenli iki grup karşılaştırıldığında, hekimlerin psikologlara göre
istatiksel olarak bilişsel davranışçı (BDT), psikodinamik, cinsel, grup ve destekleyici terapi eğitimlerini
daha yüksek oranda aldıkları saptanırken (p<0,01), Göz Hareketleri ile Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme
(EMDR) ve aile çift terapisi eğitimlerini alan psikolog sayısı, hekim sayısına göre daha fazlaydı (p<0,01).
Katılımcıların en fazla güven duydukları psikoterapi ekolü BDT (4,58±1,11) iken en az güven duydukları
psikoterapi ekolü hipnozdu (2,63±1,31). Psikoterapi eğitimi süresi arttıkça, yönteme olan güven artmaktaydı
(p<0,001). Mevcut çalışma, psikoterapi uygulayıcılarının, psikoterapi eğitimlerinin homojen dağılıma sahip
olmadığını ve bu farklılıkların eğitim alınmayan ekollere güven düzeylerini azalttığını göstermiştir.