Çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyinin sosyal fobi ve sosyal görünüş kaygısıyla ilişkisi
Özet
Araştırmanın amacı, üniversite öğrenim gören öğrencilerin çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyleri ile sosyal fobi ve sosyal görünüş kaygısının ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu Eylül- Kasım tarihleri arasında sosyal medya (Facebook ve Twitter) üzerinden anket dağıtılarak seçilen; 186'sı kadın, 264'ü erkek, 450 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya toplam 600 kişi katılmış, 150 kişi yaş kriterlerine uymamaları, anket sorularını eksik doldurmaları ve "Çevrimiçi oyun oynuyor musunuz?" sorusuna hayır cevabını vermeleri sebebiyle çalışmaya dahil edilmemişlerdir. Yapılan çalışmada, öğrencilerin demografik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla Kişisel Bilgi Formu, çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği, sosyal fobi düzeylerini belirlenmesi amacıyla Liebowitz Sosyal Fobi Ölçeği ve sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Regresyon kullanılarak, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkene etkisi görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; erkek katılımcıların kadın katılımcılara göre çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyinin daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların oyun bağımlılığı ile yaş, kilo, boy değişkeni arasındaki ilişkiye bakıldığında negatif yönlü ve zayıf seviyede ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Oyunda geçirilen süre ile çevrimiçi oyun bağımlılığı arasında anlamlı fark bulunmuştur. Gelir düzeyi ile çevrimiçi oyun bağımlılığı arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Eğitim seviyesi değişkeniyle çevrimiçi oyun bağımlılığı ve alt boyutları arasındaki ilişkiye bakıldığında; aksaklık boyutuyla çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyi arasında anlamlı fark bulunamamış, ekonomik kazanç ve başarı alt boyutlarında anlamlı farka rastlanmıştır. Çevrimiçi oyun bağımlılığı, sosyal fobi ve sosyal görünüş kaygısıyla ilişkisine bakıldığında iki değişkenle de orta düzeyde pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Sosyal görünüş kaygısı ile sosyal fobi arasında ile yüksek derecede pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. The purpose of this research is to analyse correlation between online game addiction level, social phobia and social appearance anxiety. Research sample group were chosen in September-November through social media (Facebook and Twitter). There are 186 females and 264 males, in total, 450 university students which are participated this survey. Additionally, in total 600 people have participated this survey; as a result, 150 of them can't meet with age criteria, didn't answer questions completely, and gave the answer no to the question "Are you playing online games?" are not included to the research. In the research, in order to determine the demographic features of this students' "Personal Information Form", to determine the level of online game addiction "Online Game Addiction Scale", to determine social phobia level "Liebowitz Social Phobia Scale", and to determine the level of social appearance anxiety "Social Appearance Anxiety Scale" applied. Indeed, T-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Pearson Correlation Analysis were used in the analysis of the data obtained. Lastly, using regression, the effect of independent variables on the dependent variable was observed. As a result, according to obtained findings; the level of online game addiction of male participants is higher than females. When looking at the correlation between the participants' game addiction with age, weight, and height variables, it can be concluded that there was a negative and weak relationship. Moreover, while a significant difference was found between the time spent in the game and online game addiction, no significant difference was found between income level and online game addiction. Furthermore, when looking at the correlation between education level variable and online game addiction and its sub-dimensions; no significant difference was found between glitch sub-dimension and the online game addiction level, indeed, there is a significant difference in economic gain and success sub-dimensions. Additionally, considering the relation of online game addiction with social phobia and social appearance anxiety, a moderate positive correlation was found with both variables. Lastly, a highly positive correlation was found between social appearance anxiety and social phobia.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3064Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: